صنعتي سازي انبوه سازي
با افزايش جميعت جهان و رونق و توسعه روز افزون شهرنشيني ، نياز به تعداد فراوان مسكن نيز ضرورت پيدا كرده است . سرعت بالاي ساخت وساز و اجراي تعداد زياد مسكن ، باعث شد كه بعد از جنگ جهاني دوم روشي با عنوان انبوه سازي صنعتي مسكن، مورد استفاده قرار گيرد . در اين روش ابتدا قطعات ساختماني بصورت پيش ساخته هايي در كارخانه ساخته ميشد و بعد از انتقال به محل پروژه ، در كنار همديگر قرار ميگرفت ، چه قطعات يك ويلاي بزرگ يا يك مجموعه آپارتماني .
صنعتي سازي ساختمان در يك معني عام ، كم كردن دخالت انسان و ماشيني كردن ساخت و ساز ميباشد . انبوه سازي صنعتي مزايايي دارد كه باعث ميشود سازندگان و دولتمردان، به سمت صنعتي سازي مسكن گرايش پيدا ميكنند كه عمده ترين مزاياي آن عبارتند از : ١- گردش مالي سريع ٢- كاهش پرت مصالح ساختماني ٣- افزايش كيفيت ساخت وساز از لحاظ استحكام بنا ٤- تحويل مسكن انبوه در كمترين زمان و رفع دغدغه مسكن در كشور ٥- توليد مسكن ارزان قيمت ٦- افزايش طول عمر بناهاي مسكوني ، لذا به منظور فرهنگ سازي در زمينه صنعتي سازي ساختمان ، تشكيل كارگروههاي تخصصي صنعتي سازي و برگزاري همايش هاي مختلف در كلانشهرها در جهت اطلاع رساني و آگاه سازي ، تاثير بسزايي ميتواند داشته باشد . لازمه انبوه سازي صنعتي ، تكرار پذيري در عمليات ، امكان ابداع روش ، يكپارچگي در چرخه ساخت و ساز و استفاده حداكثري از روش هاي مكانيزه است .
استفاده از سيستم قالب تونل فرم:
يكي از روشهاي صنعتي سازي در انبوه سازي مسكن ، اجراي اسكلت بتني با قالب تونلي ميباشد . اين روش بيش از سي سال در كشورهاي پيشرفته رواج داشته است و در كشور ما براي اولين بار توسط شركت سرمايه گذاري مسكن بصورت عمده با وارد كردن قالب هاي مذكور از كشور تركيه ، اجرا گرديد. از آنجايي كه اجراي انبوه سازي صنعتي مسكن ، نياز به زير ساختهايي دارد كه يكي از آنها ، توسعه و رشد صنعتي جامعه است و زير ساخت ديگر ، برخوردار بودن سازنده ، از صلاحيت ها و امكانات صنعتي سازي است . بدليل بالا بردن هزينه هاي اوليه تامين قالب و همچنين عدم تجربه و مهارت لازم پيمانكاران و قالب بندها با قالب مذكور ، تمايل به اجرا با اين سيستم قالب بندي خيلي كم بود . از سال ١٣٨٨ توليد قالب تونل فرم توسط شركت هاي داخلي ، بومي شد و دغدغه هاي مذكور مرتفع شد . از بزرگترين مزاياي سيستم تونلي ، توليد مسكن كاملا مقاوم در برابر آتش سوزي و زله با سرعت بالا ، به شكلي كه به علت تيپ بودن نقشه ها ، براحتي امكان اجراي روزانه يك سقف وجود دارد . وجود سيستم كيورينگ به خشك شدن و عمل آوري سريع و استاندارد بتن كمك ميكند . به هم تنيدگي ساختمان بدليل اجراي توامان سقف و ديوارها و همچنين داشتن فونداسيون خاص و مستحكم ، ارزش اين روش ساخت را چندين برابر ميكند. وقتي بناست كه تعداي انبوه از مسكن در يك منطقه و با نهايت سه پلان مشخص ساخته شود ، هزينه قالب بتن تهيه شده براي آن قاعدتا بعد اجراي مثلا ٥٠٠ واحد ، بايد به صفر برسد كه از هرنظر كاملا معقول و مقرون به صرفه ميباشد .تنها عيب عنوان مطرح براي اين سيستم محدوديت در اجراي صحيح پاركينگ در زير ساختمان ها مي باشد.
درباره این سایت